(Normaalin
käytäntöni vastaisesti lisään tähän blogiini seikkaperäisen selostuksen auton
ostosta Texasista, tämä blogi teksti on tarkoitettu pieneksi avuksi niille
jotka painivat samojen ongelmien kanssa kun minä itse.)
Olen viime aikoina harrastanut käytettyjen
autojen metsästystä Texasissa ja jokseenkin oppinut jonkinverran näistä
paikallisista kuvioista mitä ylipäätään käytetyn auton kauppaan täällä
sisältyy.
Oletusarvona kaikki järkevät ihmiset ostavat
uuden ajoneuvon jossa on kaikki mahdolliset valmistajan takuut sekä asialliset
huolto-ohjelmat, me muut sitten hankitaan ajoneuvo vapailta markkinoilta.
Uudesta ajoneuvosta seuraava pykälä alaspäin
lienee Merkkiliikkeen myymät kytetyt ajoneuvot. Näitä ajoneuvoja löytää
normaalisti netistä pääsääntöisesti autoliikkeiden omilta inventory list
listoilta. Tällaiset menopelit ovat aika suolaisen hintaisia käytetyksi mutta
monesti merkkiliike lupaa kattavat takuut, sekä yksityiskohtaisen
tarkastusohjelman kulkupelille ennen myyntiä, myös tyytyväisyystakuu tai rahat
takaisin muutaman päivän tai muutaman sataa mailia on hyvin usein luvattu
mutta, hinta vaan on käytetyksi aika suolainen.
Lähes välittömästi merkkiliikkeiden
valikoimasta seuraavat ovat ajoneuvoja ilman takuuta, on ne sitten myynnissä
muissa autoliikkeissä tai yksityisillä. Vaikka ajoneuvon hinta olisi
reilustikkin yli kymppitonnin ei se takaa autolle enään minkäänlaista takuuta,
yleensä myyjät lupaavat halvat huollot mahdollisten ongelmien ilmetessä omassa
huollossaan. Jotkut ”diilerit” kauppaavat lisäturva takuuta ajoneuvolle, tänään
minulle kaupattiin 2008 mallin 8v vanhaan BMW X5 autoon 2 vuoden lisä takuuta
hintaan 3000 dollaria, kallis...
Kun kymppitonnin eikä sen alle olevissa
autoissa kuitenkaan enään ole takuuta jäljellä ovat markkinat siitä alaspäin
aika villiä touhua. Ajoneuvon saa koeajaa, ja jos on oikein mukava myyjä antaa hän
suorittaa ajoneuvolle kolmannen osapuolen myyntitarkastuksen, kuten tänään
katsomaani Volvo XC90 autoon luvattiin kolmen tunnin ”ulkoiluaika” eli saa
sopia tarkastuksen lähialueella jonkun huollon kanssa ja tämä on ilmeisen
suositeltava toimenpide ellei omat taidot riitä arvioimaan ajoneuvon sen
hetkistä kuntoa. Kuitenkin aika tärkeää että ostaja itse on erittäin hyvin
asiasta ja ajoneuvon tyyppivioista perillä ajoneuvoa hankkiessa, muuten saattaa
tulla harha-ostos. Itse taidan päätyä seuraavan ajoneuvon kohdalla tuohon
kolmannen osapuolen myyntitarkastukseen hinnat liikkuvat jossain 100 – 200 dollarin
välillä.
Jos laitat täällä käytetyn autosi myyntiin,
parasta on saada se myytyä suoraan jollekkain. Takuuta ei niin ikään tarvi
antaa, varoituksena vaan että täällä Texasissa jokaisella on pistooli
taskussa... Jos ajat vanhan kotterosi Autoliikkeeseen sillä ajatuksella että
saisit rakkaasta menopelistäsi jolla on tunnearvoa, ulkonäköä ja mahtavan auton
maine – paljon rahaa, saatat erehtyä. Vaikka olisit itse maksanut siitä kuinka
paljon ja vaikka uskollinen menopelisi edelleen olisi mielestäsi tosi arvokas,
katsoo autoliikkeet arvon pääsääntöisesti ”Kelly’s Bluebook” nimisestä
tietokannasta, ehkä voit sieltä itsekkin autosi arvoa arvioida netin
maailmassa. Kuten mainittua, on jopa todennäköistä että saat paremman hinnan
ajoneuvostasi vaikkapa Craiglist.com sivustolla, hyvin suosittu sivusto ”diilata”
käytettyjä kulkupelejä täällä Amerikassa.
Kun sitten löydät sen unelmiesi auton jonkun
autoliikkeen takapihalta, ehkä maksat 500 dollaria käsirahaa että myyjä varaa
sen sinulle pariksi päiväksi. Käyt siinä sitten läpi tarkastukset jotka haluat
tehdä ja jos saat teettää kolmannen osapuolen tarkastuksen niin hyvä niin.
Kaupanteko jatkuu sitten niin että myyjä laskee ajoneuvon hinnan päälle
myyntiverot sekä rekisteröintikulut. Yleensä myyjä haluaa rekisteröidä sinun
uuden autosi ja maksettuasi 7500 dollarin autosta noin 600 dollaria erilaisia
kuluja lähtee ”paperit vetämään” ja muutaman kuukauden sisällä saat oikeat
peltiset rekisterikilvet autoosi, myyjä soittaa sitten kun saat käydä
noukkimassa kilvet myyjän toimistosta. Siihen asti pöristelet autollasi
väliaikaisella paperi rekisterikilvellä joka teipataan ajoneuvon
rekisterikilven paikalle, myös vakuutus ajoneuvoon tulee ottaa ennen kun ajat
sen myyjän liikkeen portista pihalle, koeajot yleensä hoituu myyjän ”dealer
kilvillä”...
Minulla on myös kokemusta epäselvistä ”Title”
tapauksista tai pikemminkin tapauksesta. Jos ostat ajoneuvon ilman ”clear title”
rekisteriotetta saatat päätyä Bonded Title rekisteriotteen haltijaksi. Bonded
title, blue title, flooded car, salvage title.... Asiat ei mahdu tähän blogiin
mutta voidaan niistä toki jutella, laita sähköpostia tulemaan,
teemukoo(ät)yahoo.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti