8.12.2016

Käytetyn auton osto Texasissa.


(Normaalin käytäntöni vastaisesti lisään tähän blogiini seikkaperäisen selostuksen auton ostosta Texasista, tämä blogi teksti on tarkoitettu pieneksi avuksi niille jotka painivat samojen ongelmien kanssa kun minä itse.)


 Olen viime aikoina harrastanut käytettyjen autojen metsästystä Texasissa ja jokseenkin oppinut jonkinverran näistä paikallisista kuvioista mitä ylipäätään käytetyn auton kauppaan täällä sisältyy.
 Oletusarvona kaikki järkevät ihmiset ostavat uuden ajoneuvon jossa on kaikki mahdolliset valmistajan takuut sekä asialliset huolto-ohjelmat, me muut sitten hankitaan ajoneuvo vapailta markkinoilta.
 Uudesta ajoneuvosta seuraava pykälä alaspäin lienee Merkkiliikkeen myymät kytetyt ajoneuvot. Näitä ajoneuvoja löytää normaalisti netistä pääsääntöisesti autoliikkeiden omilta inventory list listoilta. Tällaiset menopelit ovat aika suolaisen hintaisia käytetyksi mutta monesti merkkiliike lupaa kattavat takuut, sekä yksityiskohtaisen tarkastusohjelman kulkupelille ennen myyntiä, myös tyytyväisyystakuu tai rahat takaisin muutaman päivän tai muutaman sataa mailia on hyvin usein luvattu mutta, hinta vaan on käytetyksi aika suolainen.
 Lähes välittömästi merkkiliikkeiden valikoimasta seuraavat ovat ajoneuvoja ilman takuuta, on ne sitten myynnissä muissa autoliikkeissä tai yksityisillä. Vaikka ajoneuvon hinta olisi reilustikkin yli kymppitonnin ei se takaa autolle enään minkäänlaista takuuta, yleensä myyjät lupaavat halvat huollot mahdollisten ongelmien ilmetessä omassa huollossaan. Jotkut ”diilerit” kauppaavat lisäturva takuuta ajoneuvolle, tänään minulle kaupattiin 2008 mallin 8v vanhaan BMW X5 autoon 2 vuoden lisä takuuta hintaan 3000 dollaria, kallis...
 Kun kymppitonnin eikä sen alle olevissa autoissa kuitenkaan enään ole takuuta jäljellä ovat markkinat siitä alaspäin aika villiä touhua. Ajoneuvon saa koeajaa, ja jos on oikein mukava myyjä antaa hän suorittaa ajoneuvolle kolmannen osapuolen myyntitarkastuksen, kuten tänään katsomaani Volvo XC90 autoon luvattiin kolmen tunnin ”ulkoiluaika” eli saa sopia tarkastuksen lähialueella jonkun huollon kanssa ja tämä on ilmeisen suositeltava toimenpide ellei omat taidot riitä arvioimaan ajoneuvon sen hetkistä kuntoa. Kuitenkin aika tärkeää että ostaja itse on erittäin hyvin asiasta ja ajoneuvon tyyppivioista perillä ajoneuvoa hankkiessa, muuten saattaa tulla harha-ostos. Itse taidan päätyä seuraavan ajoneuvon kohdalla tuohon kolmannen osapuolen myyntitarkastukseen hinnat liikkuvat jossain 100 – 200 dollarin välillä.
 Jos laitat täällä käytetyn autosi myyntiin, parasta on saada se myytyä suoraan jollekkain. Takuuta ei niin ikään tarvi antaa, varoituksena vaan että täällä Texasissa jokaisella on pistooli taskussa... Jos ajat vanhan kotterosi Autoliikkeeseen sillä ajatuksella että saisit rakkaasta menopelistäsi jolla on tunnearvoa, ulkonäköä ja mahtavan auton maine – paljon rahaa, saatat erehtyä. Vaikka olisit itse maksanut siitä kuinka paljon ja vaikka uskollinen menopelisi edelleen olisi mielestäsi tosi arvokas, katsoo autoliikkeet arvon pääsääntöisesti ”Kelly’s Bluebook” nimisestä tietokannasta, ehkä voit sieltä itsekkin autosi arvoa arvioida netin maailmassa. Kuten mainittua, on jopa todennäköistä että saat paremman hinnan ajoneuvostasi vaikkapa Craiglist.com sivustolla, hyvin suosittu sivusto ”diilata” käytettyjä kulkupelejä täällä Amerikassa.
 Kun sitten löydät sen unelmiesi auton jonkun autoliikkeen takapihalta, ehkä maksat 500 dollaria käsirahaa että myyjä varaa sen sinulle pariksi päiväksi. Käyt siinä sitten läpi tarkastukset jotka haluat tehdä ja jos saat teettää kolmannen osapuolen tarkastuksen niin hyvä niin. Kaupanteko jatkuu sitten niin että myyjä laskee ajoneuvon hinnan päälle myyntiverot sekä rekisteröintikulut. Yleensä myyjä haluaa rekisteröidä sinun uuden autosi ja maksettuasi 7500 dollarin autosta noin 600 dollaria erilaisia kuluja lähtee ”paperit vetämään” ja muutaman kuukauden sisällä saat oikeat peltiset rekisterikilvet autoosi, myyjä soittaa sitten kun saat käydä noukkimassa kilvet myyjän toimistosta. Siihen asti pöristelet autollasi väliaikaisella paperi rekisterikilvellä joka teipataan ajoneuvon rekisterikilven paikalle, myös vakuutus ajoneuvoon tulee ottaa ennen kun ajat sen myyjän liikkeen portista pihalle, koeajot yleensä hoituu myyjän ”dealer kilvillä”...

 Minulla on myös kokemusta epäselvistä ”Title” tapauksista tai pikemminkin tapauksesta. Jos ostat ajoneuvon ilman ”clear title” rekisteriotetta saatat päätyä Bonded Title rekisteriotteen haltijaksi. Bonded title, blue title, flooded car, salvage title.... Asiat ei mahdu tähän blogiin mutta voidaan niistä toki jutella, laita sähköpostia tulemaan, teemukoo(ät)yahoo.com

Ei kommentteja: